آموزش ایجاد استوری در یوتیوب

آموزش ایجاد استوری در یوتیوب

آموزش ایجاد استوری در یوتیوب هم این بار در ایرانی‌لایک به شما یاد خواهیم داد .

همانطور که می ‌دانید تیم مجرب ایرانی لایک همواره در تلاش است تا تمام مشکلات و سوالات شما را زمینه‌های پلتفرم‌های شناخته شده و محبوب حل کند.

امروز مبحث ما درباره ایجاد استوری در یوتیوب می‌باشد همراه ما باشید تا بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم . یوتیوب وب سایتی کاملا رایگان است که اولین بار در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد. امروزه این پلتفرم به عنوان محبوب‌ترین بستر تماشای ویدیوها به صورت آنلاین شناخته می‌شود. این وب سایت امکان تماشای هرنوع ویدیویی را به صورت آنلاین برای شما فراهم می‌کند.

با کمک این وب سایت می‌توانید ویدیوهای خود را آپلود کرده و در معرض دید کاربران قرار دهید. علاوه بر آن به تماشای میلیون‌ها ویدیو با موضوعات مختلف در یوتیوب بپردازید. این سرویس با قابلیت استریم، اشتراک گذاری آنلاین امکان آپلود ویدیو، مشاهده، لایک کردن، نظر دادن و اشتراک گذاری ویدیو و به تازگی ایجاد استوری را برای افراد فراهم کرده است.

دسترسی به یوتیوب از طریق لپتاپ، تلفن همراه، کامپویتر خانگی، تبلت و … امکان پذیر می باشد .
و اما قابلیت جدید و به روز یوتیوب که به تازگی ایجاد استوری می باشد باید نکته‌ای را عرض کنم که در حال حاضر یوتیوب استوری فقط برای کانال‌هایی با بیش از 10,000 سابسکرایب دارند فعال است . و مقابل آن در صورتی که کانال شما برای کودکان انتخاب شده باشد نمی توانید از این ویژگی استفاده کنید.

استوری‌های یوتیوب ویدیوهای کوتاه ۱۵ ثانیه‌ای هستند . همینطور قابل ذکر است که بگوییم فقط بر روی نسخه موبایل یوتیوب نمایش داده می‌شوند که برای ارتباط بیشتر شما با مخاطبانتان طراحی شده‌اند. استوری‌های یوتیوب دقیقا مانند استوری‌های اینستاگرام بوده و تنها تفاوت آن مدت زمانی است که بر روی کانال شما قابل نمایش است. فکر می‌کنید این مدت زمان چقدر می‌ تواند باشد ؟ دقیقاً جالب اینجاست که استوری شما ۷ روز بر روی کانالتان باقی می‌ماند .

البته که می ‌توانید با طبق میل خود استوری را زودتر حذف کنید در غیر این صورت استوری یوتیوب پس از ۷ روز به صورت خودکار پاک می‌ شود .
استوری‌های یوتیوب تمامی قابلیت‌های استوری‌های اینستاگرام مانند فیلتر‌ها، اضافه کردن نوشته ، عکس ، ایموجی و حتی لینک را دارد و شما می‌توانید برای ارتباط بیشتر با مخاطبان خود از آن ها استفاده کنید . استوری‌های یوتیوب قابلیت کامنت گذاشتن را نیز دارند و کاربران میتوانند نظرات خودشان را در مورد استوری ثبت کنند .

شما می‌توانید به صورت متنی و یا در یک استوری جداگانه آنها را پاسخ دهید. شما می‌توانید استوری‌های یوتیوب را از طریق اپلیکیشن موبایل استوری های یوتیوب را ضبط کنید و یا در گالری خود به صورت فایل ذخیره کنید تا هر زمان که خواستید آن را مجدد مشاهده کنید . قابلیت استوری یوتیوب برخلاف اینستاگرام و تیک تاک نمی‌ توانند بیشتر از ۱۵ ثانیه باشند . همراه ایرانی لایک باشید تا نحوه ایجاد استوری در یوتیوب را به شما آموزش دهیم .

آموزش ایجاد استوری در یوتیوب

 

نحوه ایجاد استوری در یوتیوب

برای اینکار کافی است تا مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید. توجه کنید که برای این کار باید اپلیکیشن یوتیوب شما به آخرین بروزرسانی آپدیت شده باشد اگر هم از نسخه قدیمی یوتیوب استفاده می کنید، در بالای صفحه روی آیکون دوربین فیلم برداری کلیک کنید . یادتان باشد حتما از طریق اپلیکیشن موبایل یوتیوب وارد اکانت خود شوید .

1. ابتدا وارد برنامه یوتیوب شوید، سپس در نوار پایین صفحه روی آیکون + کلیک کنید.

2. یک پنجره در پایین صفحه برای شما باز خواهد شد که می توانید انتخاب کنید کدام یک از خدمات را می خواهید.

3. برای گذاشتن استوری باید روی گزینه Story کلیک کنید .

4. همچنین برای گذاشتن پست (Post)، لایو (Live) و ویدیو (Video) می توانید از گزینه های دیگر این پنجره استفاده کنید.

5. حالا برای ضبط استوری خود ، برای شروع روی دکمه دایره قرمز در پایین صفحه کلیک کنید .

6. همچنین برای برگرداندن دوربین در پایین صفحه سمت راست روی آیکون دوربین و فلش دور آن ضربه بزنید .

7. اگر می خواهید از گالری عکس یا ویدیو انتخاب کنید، کافی است در پایین صفحه سمت چپ روی Camera Roll کلیک کنید و محتوای موردنظر خود را انتخاب کنید.

8. پس از ضبط یا انتخاب محتوای خود، می توانید تنظیمات مختلفی در آن اعمال کنید و ویژگی هایی مانند استیکر، متن، آهنگ و… به آن اضافه کنید.

 

• زمانی که استوری‌های یوتیوب را ویرایش می‌کنید، میتوانید با استفاده از استیکر‌ها حس و حال بهتری به استوری‌ها دهید.برای این کار کافیست:

 

1. از بالا سمت راست Stickers را انتخاب کنید.

2. شما می‌توانید سه مدل استیکر انتخاب کنید:

• Video sticker: با انتخاب استیکر ویدیو، میتوانید یک ویدیو از یوتیوب را بر روی استوری خود بگذارید. این مورد برای ویدیوهای کانال خودتان محدود است و هر ۷ روز فقط یک بار میتوانید ویدیوهای کانال خودتان را تبلیغ کنید. البته که در قرار دادن ویدیوهای دیگران هیچ محدودیتی وجود ندارد.

• Mention story: با استفاده از این استیکر شما میتوانید یوتیوبری که میخواهید را در استوری‌های خود اضافه کنید.

• Location sticker: با استفاده از این استوری می‌توانید، مکان مورد نظر خود را جستجو کنید و از لیست آن را انتخاب و در استوری‌های خود قرار دهید .

9. برای ارسال استوری کافی است روی Post در پایین صفحه سمت راست کلیک کنید.

10. یکی دیگر از ویژگی کاربر پسندی که در استوری اینستاگرام قرار دارد قرار دادن متن، آهنگ و استیکر بر روی استوری است . که این امکانات در یوتیوب هم در اختیار کاربران قرار داده شده است . در واقع شما به راحتی می‌توانید هر کدام از گزینه متن بر روی استوری خود قرار داده و آن را منتشر کنید.

11. حالا صبر کنید تا مراحل آپلود انجام شود، سپس استوری شما گذاشته می شود.

12. برای مشاهده استوری کافی است وارد بخش Stories شوید.

تفاوت استوری یوتیوب با دیگر اپلیکیشن‌ها

همانطور که گفته شد، در کل گذاشتن محتوای استوری در انواع رسانه‌های اجتماعی مشابه یکدیگر است اما تفاوت‌هایی هم وجود دارد که در ادامه به نکاتی در مورد تفاوت‌های استوری در یوتیوب نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی با ایرانی لایک خواهیم پرداخت .

1. مورد اول :بازخورد مخاطبان به استوری‌های شما در یوتیوب خصوصی نیست و در دسترس بقیه کاربران و حتی افرادی که شما را دنبال نمی‌کنند نیز قرار دارد و دیگر اعضا نیز می‌توانند آن را ببینند. در صورتی که در سایر پلتفرم‌ها پاسخ به مخاطبان به صورت یک پیام به طور خصوصی برای آن‌ها ارسال می‌شود. چنانچه اگر به آنها اجازه داده نشود نمی‌توانند پیامی بدهند .

2. مورد دوم : که یک مخاطب به یک استوری در یوتیوب پاسخ می‌دهد، به صورت یک کامنت در معرض دید سایر مخاطبان نیز قرار می‌گیرد و دیگران می‌توانند نسبت به آن کامنت نظرات خود را ارئه دهند.

3. مورد سوم : جالب و تعجب آور این است که سازندگان استوری‌ها، تنها می‌توانند به کامنت‌ها، با یک محتوای عکس یا ویدئو پاسخ دهند.

4. مورد چهارم : استوری در یوتیوب برای مدت زمان یک هفته ماندگار است. بر خلاف استوری‌های پلتفرم‌های دیگر که بعد از 24 ساعت حذف می‌شوند، استوری‌های یوتیوب تا یک هفته ماندگار می باشد . بنابراین باید به این نکته‌ی مهم توجه داشته باشید که آنچه به عنوان استوری قرار می‌دهید، برای مدت یک هفته در صفحه ی شما قرار دارد و بازدید می‌شود.

5. مورد پنجم : مورد پنجم و آخر اینکه هرچند کاربران اینستاگرام از استوری برای گزارش روزمرگی خود استفاده می کنند . اما این قابلیت در یوتیوب جنبه پیشرفت و راهی است برای بهبود وضعیت اکانت هر کاربر دارد . دنبال کنندگان می توانند در استوری یوتیوب برای صاحب ویدیو نظر بگذارند تا سازنده ویدیو بتواند به آن ها پاسخ دهد.

در واقع آن چه از استوری یوتیوب انتظار می رود، ایجاد رابطه ای دوستانه با مخاطبان یا همان Subscribers است; و البته که این رابطه اگر به روش تاثیر گذار به کار گرفته شود می تواند موجب بالا رفتن میزان مخاطبین نیز بشود.

 

تفاوت استوری یوتیوب با دیگر اپلیکیشن‌ها

چگونه به استوری‌های یوتیوب پاسخ دهیم ؟

در استوری‌های یوتیوب، می‌توانید با پاسخ دادن به نظرات مخاطبان، با آن‌ها در ارتباط باشید. این یعنی بعد از ارسال نظر کاربر، می‌توانید Reply استوری را انتخاب کنید و به آن‌ها پاسخ دهید. این امر نه تنها باعث تقویت ارتباط بین سازندگان محتوا و یوتیوبرها می‌شود بلکه به روشی تعاملی ‌تر کاربران و یوتیوبرها می توانند ارتباط برقرار کنند . همینطور به‌عنوان سازنده و صاحب کانال، می‌توانید هر نظری را حذف یا ریپورت کنید .

برای انجام جواب دهی به کامنتی از میان چندین کامنت دیگر می‌توانید به روش زیر عمل کنید :

1. به استوری خود بروید.

2. بخش کامنت‌ها را انتخاب کنید.

3. کامنت مورد نظر را انتخاب از پایین متن استوری Reply in Story را بزنید.

4. یک استوری در جواب به کامنت ضبط کنید.

5. Post را بزنید.

6. همچنین می‌توانید اندازه آن را نیز در استوری خود تغییر دهید. همینطور پاسخ خود را می‌توانید ویرایش کنید و سپس روی ارسال ضربه بزنید تا آن را به استوری خود اضافه کنید. برای کنترل نظرات می‌توانید آن‌ها را مشاهده و در صورت نارضایتی حذف کنید. درصورتی‌که نظرات دیگران نقض‌کننده قوانین یوتیوب باشد می‌توانید گزارش دهید. همچنین می‌توانید به مدیر یک کانال یوتیوب دیگر برای کنترل نظرات دسترسی بدهید. نکته جالب اینکه استوری یوتیوب طی ۷ روز از بین می‌رود، اما صاحب کانال می‌تواند تا ۳۰ روز نظرات را مشاهده کند.

استوری‌های یوتیوب را کجا می توانیم ببینیم ؟

اولین سوالی که توسط بسیاری از کاربران مطرح می‌شود این است که استوری های یوتیوب کجاست ؟ استوری‌ در یوتیوب فقط در تلفن‌همراه قابل مشاهده هستند و در صفحه استوری‌های کانال شما ظاهر می‌ شوند. اما امکان این است که در فید سابسکرایبرها برای مشترکین نشان داده شوند. علاوه بر این، همه بینندگان ممکن است استوری‌های شما را در صفحه اصلی و برخی از صفحات دیگر تماشا ببینند. برای مشاهده استوری های شخصی خود می توانید با ضربه زدن روی عکس پروفایل ‌تان در ردیف Stories در صفحه اصلی برنامه یا در فید اشتراک‌ها، استوری خود را مشاهده کنید.

نحوه پاک کردن استوری‌های یوتیوب

اگر می‌خواهید استوری زودتر از ۷ روز از کانال خود حذف کنید، کافی است این مراحل را پیش ببرید :

1. روی استوری که می‌خواهید حذف کنید کلیک کنید .

2. گزینه Menuoption را بزنید.

3. سپس گزینه Delete را مشاهده می‌کنید و پس از آن استوری شما از کانال شما حذف می‌شود.

میزان بازدید کامنت و لایک‌های استوری را کجا می‌ توانیم ببینیم ؟

پس از آپلود کردن استوری، می‌توانید به تجزیه و تحلیل‌ها با اطلاعاتی درباره بازدیدها، نظرات و حتی لایک‌ها دسترسی داشته‌باشید. شما می‌توانید این اعداد از استوری خود را در پایین صفحه مشاهده کنید. اگر می‌خواهید داده‌های بیشتری درباره داستان‌های خود در ۱۴ روز گذشته ببینید این مراحل انجام دهید :

1. به بخش استوری‌ها در صفحه اصلی، یا به YouTube Analytics بروید، جایی که داده‌های شما در بخش نمای کلی قرار خواهند گرفت.

2. همچنین اطلاعات بیشتر در مورد آمار و عملکرد استوری‌های خود را در بخش یوتیوب آنالیتیکس در تب Overview میتوانید مشاهده کنید.اما بازدید کنندگان تعداد بازدید، لایک‌ها و کامنت‌ها را نمیتوانند مشاهده کنند.

چگونه نوتیفیکیشن های بازدید استوری یوتیوب را غیرفعال کنیم ؟

به صورت پیش‌فرض، هنگام بازدید استور‌ی‌ها و سابسکرایب‌های جذب شده یوتیوب به شما نتیفیکیشن می‌دهد. در حال حاضر نمی‌توان به صورت ویژه نتیفیکیشن‌ها را فقط برای استوری‌های یوتیوب غیر فعال کرد. اما می‌توانید کل نتیفیکیشن‌ها را از مسیر زیر غیر فعال کنید.
1. با استفاده از موبایل خود وارد یوتیوب شوید .

2. بر روی تصویر پروفایل خود کلیک کنید و settings را انتخاب کنید .

3. نتیفیکیشن‌ها را انتخاب کنید.

4. Activity on my channelرا خاموش کنید.

 

استوری‌های یوتیوب را کجا می توانیم ببینیم ؟

حذف قابلیت استوری یوتیوب

یوتیوب در 25 خرداد 1402 اعلام‌کرد از تاریخ 26/6/2023 ( مصادف با 5 تیر 1402) گزینه ایجاد یک استوری جدید یوتیوب دیگر در دسترس نخواهد بود.
درواقع یوتیوب به صورت رسمی اعلام‌کرد: «در حالی که استوری‌ها در حال حذف شدن هستند، دیدیم که هم پست‌های کامیونیتی و هم YouTube Shorts جایگزین‌های خوبی هستند که می‌توانند ارتباطات و مکالمات ارزشمندی را با مخاطبان ایجاد کنند.

در میان یوتیوب رهایی که هم از پست‌های کامیونیتی و هم از استوری‌ها استفاده می‌کنند، پست‌ها به‌طور متوسط تعداد نظرات و لایک‌های بیشتری را در مقایسه با استوری‌ها دریافت می‌کنند.» بنابراین تصمیم بر این شد که با تمرکز بیشتر بر روی دو ویژگی یوتیوب شورت و یوتیوب کامیونیتی، ویژگی استوری از دسترس کاربران خارج شد.

اگرچه که یوتیوب استوری قابلیت‌های جالبی را برای تولید کنندگان محتوا داشت ولی هرگز برای کاربران محبوب نشد. با امکاناتی که پست‌های کامیونیتی و ویدیوهای شورت دارند، کاربران بیشتر به مشاهده ویدیوهای شورت می‌پردازند و در پست‌های کامیونیتی فعالیت می‌کنند.
در نهایت این شد که یوتیوب اعلام کرد، به آن هایی که به صورت مداوم از یوتیوب استوری استفاده می‌کردند اخطارهای لازم را می‌دهد که این سرویس دیگر در دسترس نخواهد بود. از تاریخ ۲۶ ژوئن یوتیوب استوری برای همیشه از یوتیوب حذف میشود. هرچند که استوری‌هایی که تا این روز (۲۶ ژوئن) منتشر شده‌اند، به مدت ۷ روز باقی می‌مانند و بعد از آن دیگر در دسترس نخواهند بود.

یوتیوب در اعلامیه خود مبنی بر اینکه استوری دیگر وجود ندارد، تأکید کرد که شورت ویدئوها برای ایجاد محتوای وی دیوئی کوتاه یا دستیابی به مخاطبان جدید بهتر است. میانگین تعداد مشترکین شورت‌ها به‌طور قابل توجهی از استوری بالاتر است و پتانسیل شورت‌ها برای بهبود تعامل بیننده و رشد مخاطب بیشتر است . برای همین طبق اعلام شرکت گوگل استوری ها از تاریخ ۲۶ ژوئن از یوتیوب حذف شد.

این ویژگی یوتیوب، بازده قابل انتظار را به ارمغان نیاورد و در میان بسیاری از افراد ناشناخته بود. متأسفانه مشاهده استوری‌ها فقط از طریق موبایل امکان‌پذیر بود . همچنین به دلیل محدودیت تعداد سابسکرایبر برخی از یوتیوبرها نمی‌توانستند از آن استفاده کنند. به همین دلیل شرکت یوتیوب قصد حذف آن را داشت تا کاربران بیشتر برساخت ویدیوهای شرتز، ویدیوهای عادی و لایو تمرکز کنند.

جمع بندی

نمی توان گفت معرفی این قابلیت آشنا در پلتفرم یوتیوب هیجان انگیز است و یا خیلی ها را به وجد خواهد آورد. برعکس بسیاری از یوتیوبر ها از این عملکرد خیلی ناراحت و ناامید شدند . زیرا یوتیوب یک شبکه اجتماعی ویدیو محور است که از سالیان بسیار طولانی تا به الان مشغول به فعالیت بوده است .

آنقدر هم از محبوبیت و نفوذ بالایی برخوردار هست که خیلی از افراد از این پلتفرم برای کار استفاده می کنند . وقتی این قابلیت به یوتیوب اضافه شد بسیاری از افراد ناامید شدند به این دلیل که استفاده از این قابلیت فقط در صورتی ممکن بود که یوتیوبرها بالای ۱۰ هزار سابسکرایبر داشته باشند .

این باعث شد افرادی که تعداد سابسکرایبرهای کمتری داشتند از این ویژگی محروم بمانند و همین محرومیت باعث کمتر دیده شدن کانالشان و یا بی‌اهمیت شمردن آن می‌شد و بالعکس باعث افزایش بازدید کننده‌های افرادی که می‌توانستند از این ویژگی استفاده کنند . از طرفی استفاده از قابلیت شورت ویدیو و دستیابی به مخاطبان جدید به صورت روز افزون پیشرفت می‌کرد .

همین موضوعات پیش پا افتاده باعث حذف قابلیت استوری یوتیوب شد . مطمئنا تا به امروز اطلاعات کافی نسبت به انتشار استوری در پلتفرم یوتیوب نداشته اید . اما با مطالعه محتوای آموزش ایجاد استوری در یوتیوب متوجه شده‌اید که چگونه می توان در این پلتفرم استوری منتشر کرد .

شایان ذکر است بدانید یوتیوب با پلتفرم‌های دیگر کاملا متفاوت می‌باشد زیرا یک دانشگاه مجازی است و شما به راحتی می‌توانید بسیاری از مباحث مهم را در این وب‌سایت آموزش ببینید . در هر صورت ما نحوه استوری گذاشتن دیگر زیر مجموعه‌های این موضوع را خدمت شما عرض کردیم و امیدواریم که اطلاع کافی از این ویژگی جدید و حذف شده ی یوتیوب به دست آورده باشید. خیلی ممنون که همراه ایرانی لایک تا آخر مقاله بودید .

 

حذف قابلیت استوری یوتیوب

امتیاز کاربران

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *